Kometa o średnicy 150 km przemierza Układ Słoneczny

C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein), jest dużą kometą obłoku Oorta odkrytą przez astronomów Pedro Bernardinelli i Gary'ego Bernsteina na archiwalnych zdjęciach z Przeglądu Ciemnej Energii.

Kiedy po raz pierwszy sfotografowano go w październiku 2014 roku, obiekt znajdował się 29 jednostek astronomicznych (4,3 miliarda km) od Słońca, prawie tak daleko jak orbita Neptuna i była to największa odległość, jaką odkryto kometę.

W 2021 r. zbliża się do Słońca w odległości od 19 AU (2,8 mld km) do 21 AU (3,1 mld km) i osiągnie swoje peryhelium 10,9 AU (tuż poza orbitą Saturna) w styczniu 2031 r.

W najdalszym punkcie, ok. 1,5 mln lat temu, kometa znajdowała się ok. 40 400 j.a. Ostatni raz w naszym kosmicznym sąsiedztwie była ok. 3,5 mln lat temu - ok. 18 j.a. od Słońca.

Już od pierwszej detekcji, jasność komety wskazywała na to, że jest ona dużą i ma co najmniej 100 km średnicy. Obecnie po dokładniejszych obserwacjach, średnicę komety szacuje się na około 150 km. To największa kometa jaką udało się odkryć.